Оголошення

Новини

Як розпізнати шахраїв і що робити, якщо ви стали жертвою шахрайства в мережі Інтернет


До Головного управління Держпродспоживслужби в м.Києві надходять непоодинокі звернення від споживачів, які стали жертвами шахрайства у Інтернеті. 
 
«Розслідуванням таких правопорушень займається спеціальний відділ правоохоронних органів – кіберполіція. Якщо ви стали жертвою шахраїв у Інтернеті, перше, що потрібно зробити – звернутися в поліцію. Зателефонуйте за номером 102 або вирушайте до найближчого відділення, зібравши всі докази факту шахрайства. – зазначає начальник відділу контролю у сфері торгівлі Ірина Мазепа. – Звертаємо Вашу увагу, що до компетенції із захисту споживачів, зокрема, входить регулювання відносин між споживачами товарів, робіт і послуг та виробниками і продавцями товарів, виконавцями робіт і надавачами послуг».
 
Фахівець дає кілька простих порад, які дозволять не потрапити у пастку Інтернет-шахраїв. 
 
Не варто робити значних передплат при покупці в Інтернет-магазинах. Безпечніше  використовувати спосіб покупки – платіж після отримання. Тоді можна оглянути товар, і якщо все гаразд –  оплатити.
 
У жодному разі не слід надавати особисті дані на незнайомих сайтах, зокрема мова про паспортні дані і дані платіжних карток чи рахунків, номери телефону.
 
З обережністю користуйтеся сервісами або пропозиціями інших людей. Люди або сервіси, що пропонують швидкий заробіток або допомогу у вирішенні фінансових труднощів на заплутаних або занадто привабливих умовах часто виявляються шахраями.
 
Розглянемо кілька найпоширеніших шахрайських схем, з приводу яких до ГУ Держпродспоживслужби в м. Києві надходили звернення.
 
Ви виграли?
Одна з таких схем – повідомлення на мобільні телефони киян про виграш крупної суми грошей. Шахраї повідомляють про, буцімто, виграш, і умовою отримання його ставлять необхідність замовити і сплатити товар або послугу.
Зазначимо, що розіграші призів та виплата грошової винагороди не відносяться до компетенції Головного управління.
 
Фіктивні Інтернет-магазини. Шахрай зв’язується з користувачем, представляється представником магазину і просить перерахувати частину або всю суму грошей в рахунок оплати за бажаний товар. Після отримання грошей шахрай залишає споживача без товару або надсилає кур’єрською доставкою товар неналежної якості. Як правило, у такій схемі шахрайства споживача позбавлено можливості забрати товар самовивозом чи оплатити його після доставки.
 
«Після отримання таких скарг і виходів спеціалістами Головного управління на позапланові перевірки за адресами, вказаними у цих зверненнях, у 65-75% виявляється відсутність суб’єктів господарювання за такими адресами», – попереджає Ірина Мазепа.
 
У таких випадках Головне управління направляє матеріали скарг до Головного управління Національної поліції м. Києва.
 
Заволодіння логіном та паролем користувача для подальшого використання його особистих даних. Зокрема, це відбувається за допомогою розсилки електронних листів з адреси, схожої на адресу відомого бренду, з проханням авторизуватися на сторонньому ресурсі. Також – це створення сторінок-клонів, майже ідентичних популярним інтернет-магазинам, фінансовим організаціям і соцмережам, з проханням авторизуватись. Повідомлення про виграш у розіграшах, в яких не брали участі, і проханням надати дані.
 
Шахрайство з кредитними картками, коли просять повідомити третім особам свої платіжні дані (номер картки, термін дії та CVV-код). Сайти-підробки фінансових організацій зі схожими інтерфейсами намагаються заманити у свою пастку неуважних споживачів, щоб ті залишили особисті та платіжні дані
 
Пропозиції допомоги в погашенні боргу  – одна з популярних шахрайських дій в Інтернет мережі. Користувачу пропонують позбутися кредиту, попросять аванс, після отримання якого, змінюють контактні дані.
 
Пропозиції швидкого заробітку: обіцяють винагороду за те, що користувач переконуватиме інших вислати йому невелику суму.
 
Відповідно до статті 190 Кримінального Кодексу України «шахрайство» – це заволодіння чужим майном за допомогою введення в оману або зловживання довірою іншої людини. Шахрайство в Інтернеті відрізняється тим, що контакт між потерпілим і правопорушником відбувається online, споживач не бачить і майже ніколи не знає шахрая особисто, передача грошей або майна протікає дистанційно.


Автор: Редактор від 12.10.2020