Оголошення

Новини

Що робити у разі придбання лікарських препаратів належної та неналежної якості


Кожен громадянин при придбанні лікарських препаратів у аптечному закладі, звертав увагу на оголошення про те, що придбані ліки обміну чи поверненню не підлягають. Тому надаємо роз’яснення чи можна повернути вже придбані лікарські препарати та медичну техніку до аптечного закладу.

Відповідно до статті 698 Цивільного кодексу України при придбанні лікарських засобів, діють усі гарантії, передбачені законодавством про захист прав споживачів, а такий покупець вважається споживачем. Відповідно до Переліку товарів належної якості, що не підлягають обміну (поверненню), затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 19.03.1994 р. № 172 лікарські препарати та медичні засоби не підлягають обміну (поверненню).

Належною якістю вважається властивість продукції, яка відповідає вимогам, встановленим для цієї категорії продукції у нормативно-правових актах і нормативних документах. Зовсім інша ситуація щодо продажу ліків неналежної якості. Відповідно до статті 8 Закону України „Про захист прав споживачів” у разі придбання ліків неналежної якості продавець зобов’язаний замінити їх на ліки належної якості або повернути споживачеві сплачені грошові кошти, якщо недоліки виявлено у межах терміну придатності.

Терміном придатності є термін, визначений нормативно-правовими актами, нормативними документами, умовами договору, протягом якого у разі додержання відповідних умов зберігання та/або експлуатації чи споживання продукції її якісні показники й показники безпеки повинні відповідати вимогам нормативно-правових актів, нормативних документів та умовам договору.

Отже, у разі придбання ліків неналежної якості або таких, термін придатності яких минув, споживач має право вимагати або заміни їх на ліки належної якості або повернення сплачених ним грошових коштів. Таким чином, повертаючись до оголошення в аптечних закладах про неможливість повернення лікарських препаратів, слід чітко собі уявляти, що воно стосується лише тих випадків, коли придбані ліки є належної якості.

Щодо медичної техніки, яка є непродовольчим товаром, то тут діють правила і про обмін товару належної якості, але лише у тому випадку, коли така медична техніка призначається для особистого, домашнього або іншого використання, не пов’язаного з підприємницькою діяльністю.

Наприклад, якщо особа купує механічний пристрій для вимірювання артеріального тиску з метою власного використання у домашніх умовах, то вона має право протягом чотирнадцяти днів з моменту отримання товару обміняти цей пристрій на аналогічний, якщо перший не підійшов їй за розміром, кольором тощо чи з інших причин не може бути використаний за призначенням.

Якщо на момент обміну аналогічного товару немає у продажу, споживач має право або придбати будь-які інші товари з наявного асортименту з відповідним перерахуванням вартості, або розірвати договір та повернути грошові кошти у розмірі вартості повернутого товару, або здійснити обмін товару на аналогічний при першому ж надходженні відповідного товару до продажу.

Продавець зобов’язаний у день надходження товару у продаж повідомити про це споживача, який вимагає обміну товару. Відповідно до статті 9 Закону України „Про захист прав споживачів” обмін товару належної якості здійснюється, якщо він не використовувався і збережено його товарний вигляд, споживчі властивості, пломби, ярлики, а також розрахунковий документ, виданий споживачеві разом із проданим товаром.

Тому це слід мати на увазі, бо за відсутності зазначених умов чи розрахункового документа продавець має право відмовити покупцю у проведенні обміну товару. У випадку придбання медичної техніки юридичною особою з метою її використання у підприємницькій діяльності, положення щодо обміну товару або повернення коштів не поширюються. Отже, в питаннях придбання медичної техніки слід звертати увагу що Закон України „Про захист прав споживачів” поширюється лише на покупців-фізичних осіб, а також на те, який саме договір укладається, бо лише за договором роздрібної купівлі-продажу визначено законодавством умови й порядок обміну (повернення) товару належної якості.




Автор: pressa від 10.07.2019